#detfinnsingentjejöl

Med kampanjen #DETFINNSINGENTJEJÖL samlar vi personer, restauranger och barer som tillsammans vill hjälpas åt att visa upp, och bidra till, en ölkultur som är inbjudande för alla.

Den 2–8 mars 2020, med sikte på Internationella kvinnodagen, publicerade vi en intervju om dagen med personer från olika delar av ölkulturen här på vår hemsida och i sociala medier.

Läs mer om kampanjen

Josefine Törnqvist

”Budskapet bakom #detfinnsingentjejöl är att vi tillsammans ska skrota fördomar kring vilka som dricker öl och vad vi dricker. Det gör vi inte på en vecka.”

Läs mer »

Hedda Spendrup

”Smak är universellt och ett språk som nästan alla kan förstå. Jag hoppas på att kunna inkludera fler i vår ölvärld.”

Läs mer »

Nadja Karlsson

”När jag ändrade mitt namn genom mitt könsbyte och fick en efterlängtad kvinnlig identitet kunde det komma klagomål som ”den där bruden kan ju ingenting”

Läs mer »

Fatou Fishdo Camara

”En svart kvinna bakom en ölbar (eller vinbar) i ett vitt, mansdominerat samhälle höjer, alldeles för ofta, alldeles för många ögonbryn.”

Läs mer »
Sandra Lööv

Sandra Lööv

”Män blir oftast inkluderade utan ansträngning eftersom det ses som självklart att de redan dricker öl”

Läs mer »
Jessica Heidrich

Jessica Heidrich

”Det är lättare att stå stark och våga ta sin rättmätiga plats när man vet att man inte är ensam.”

Läs mer »
0