#detfinnsingentjejöl

– Wow vilken god stout! Har du testat den?
– Nej, jag dricker bara tjejöl.

Konversation tagen ur verkligheten med Ölgäris ordförande Josefine 2019.

Om kampanjen

När begreppet tjejöl används görs det ofta för att beskriva ett öl som mindre smakrikt, för att ursäkta ett mesigt val eller för att förminska ett öl till att inte ens kvala in som ett “riktigt öl”. Just begreppet tjejöl är dock bara ett exempel på fördomar som bygger på stereotypen om att öldrickare är vita män med skägg.

Med kampanjen #DETFINNSINGENTJEJÖL samlar vi personer, restauranger och barer som tillsammans vill hjälpas åt att visa upp, och bidra till, en ölkultur som är inbjudande för alla.

Den 2–8 mars 2020, med sikte på Internationella kvinnodagen, publicerade vi en intervju om dagen med personer från olika delar av ölkulturen här på vår hemsida och i sociala medier. Under samma vecka hjälpte våra ambassadörer (se nedan) till att sprida budskapet i barer och restauranger över hela Sverige genom att bland annat dela ut våra kampanjcoasters. Tack för allt engagemang!

Kampanjcoaster för #DETFINNSINGENTJEJÖL

Ölgäris ambassadörer 2–8 mars 2020

Borås: Biljard & Bar Göteborg: Brewdog Bar / Haket Karlstad: Good Guys Linköping: Backen / De Klomp / VilleValla Pub Malmö: BrewDog Malmö / Far i Hatten Motala: Berggrens Öltapp & Mat Sala: Café Jernvägen Stockholm: Mikkeller Stockholm / Nya Carnegiebryggeriet / Portal Bar / Sjätte Tunnan / Stockholm Brewing Co. / The Bishops Arms Hornsgatan / ICA Liljeholmen / Korvfestivalen Umeå: Tapas Bar Deli Visby: Gotlands Bryggeri Västerås: The Bishops Arms Västerås Växjö: Chapter House Örebro: The Bishops Arms Örebro Östersund: Artut

0