Trygg Ölkultur

Med Ölgäris kampanj Trygg Ölkultur, som startade på Internationella Kvinnodagen 8 mars 2022, vill Ölgäris påminna om att ölkulturen behöver förändras. Under 2021 fick vi ta del av hundratals historier om sexuella trakasserier, maktmissbruk och rasism via sociala medier. I samband med en stor ölfestival blev det aktuellt igen och det blev tydligt att vi behöver arbeta för förändring.

För att bidra till förändringen tog Ölgäris i december 2021 fram ett stödmaterial för branschen (se länk nedan) som vi valde att kalla “En trygg och inkluderande ölkultur”. Materialet skickades ut till ett gäng olika aktörer i branschen och med kampanjen Trygg Ölkultur ville vi nå ut ännu bredare.

Kampanjens ambassadörer

Till kampanjen anslöt sig 26 barer från hela Sverige som garanterat att de har tagit del av Ölgäris stödmaterial för en trygg ölkultur och även bidragit med reflektioner till frågan “Hur når vi en trygg ölkultur?”. Några reflektioner presenteras som en intervjuserie längre ner här på sidan.

Old School West Coast – New School Values

Som en del av kampanjen tog Ölgäris fram ett eget öl – Old School West Coast – New School Values tillsammans med Rådanäs Bryggeri och Yakima Chief. Ölet är en West Coast IPA där vi använt humlesorterna Cascade, Chinook, Amarillo och Citra för att ge toner av både tall och citrus men också en tydlig humlebeska. Rätt långt ifrån en josig New England IPA. Ölet hade premiär 8 mars hos merparten av våra ambassadörer;

Ölgäris stödmaterial för branschen

Tillsammans med våra medlemmar har Ölgäris tagit fram ett stödmaterial med reflektioner och rekommendationer för branschens väg framåt. Ta del av det här!

0