Trygg Ölkultur med This is How och Backen

This is How (Piteå) och Backen (Linköping) berättar varför de är en del av "Trygg Ölkultur" - imorgon drar kampanjen igång!​

Gustaf Ahlin, This is How
Erica Svennar, Backen

Imorgon är det Internationella kvinnodagen och då bjuder Ölgäris tillsammans med våra ambassadörer på Trygg Ölkultur! Hos våra 26 ambassadörbarer kommer:

  • inga “tjejöl” att serveras
  • alla bakom baren att tas på lika stort allvar – oavsett kön eller hudfärg
  • inga ovälkomna blickar, anspelningar eller beröringar att förekomma – och om det gör det kommer alla, framförallt män, att säga ifrån och backa den utsatta
  • Ölgäris West Coast IPA “Old School West Coast – New Scool Values” ha premiär
  • du kunna sno med dig dösnygga kampanjcoasters

Möt två ambassadörer

Bland våra ambassadörer hittar vi bland annat This is How (Piteå) och Backen (Linköping). Vi bad dem berätta varför de väljer att vara en del av kampanjen Trygg Ölkultur och vad de tror att vi behöver göra för att nå förändring.

Når ut till många delar av branschen

”Eftersom vi är ett bryggeri och har två (snart tre) restauranger har vi möjligheten att nå ut inom olika delar av branschen” förklarar Gustaf Ahlin, en av grundarna bakom Piteåbryggeriet This is How. “Vi vill verka för en säker plats inom ölvärlden där ALLA känner sig inkluderade och välkomna. Som bryggeri är det viktigare än någonsin att visa sin ställning och det kan vi göra genom våra Taprooms och det fantastiska arbete Ölgäris har lagt ner bakom detta” fortsätter Gustaf som har med både Taps & Tacos Piteå och Taps & Tacos Dundret som ambassadörer för Trygg Ölkultur.

Otrygghet en nyckelfråga

Erica Svennar på ölcafét Backen målar upp den otrygghet som ofta går under ytan i ölvärlden; “Otrygghet upplevs ofta om man inte känner sig inkluderad. Öl har varit en värld som domineras av män på de flesta plan och så än idag. Då kan det vara svårt att känna sig välkommen som kvinna.

Vad väntar då när man bryter normen? Tyvärr kan vi ju konstatera att det ofta är ett negativt mottagande. Kanske bemöts du av sexistisk reklam, kanske blir du ifrågasatt för att du väljer öl för ‘det innehåller ju mer kalorier än vin’, kanske blir du tafsad på i trängseln framför baren, kanske blir du mästrad av en man som tror sig veta mer om öl bara för att du är kvinna, kanske togs inte din ansökan till bryggeriet på allvar för att ’bryggerijobb är ju mest att skyffla drav och det orkar ju inte en kvinna’, kanske ville du inte gå till puben för den enda toaletten som fanns inte hölls efter för männen kunde stå och kissa och struntade i var det hamnade ….”

Men en förändring är möjlig menar Erica; 
Men vi kan ju göra skillnad! På Backen strävar vi efter att bemöta var gäst efter dennes förutsättningar och utan fördomar. Vi vill ha en lugn miljö som blir behaglig att arbeta i och som blir tryggare för gästerna. Därav undviker vi överservering, vi markerar mot stereotypisk jargong och har nolltolerans mot trakasserier. Vi vill bygga en blandad personalstyrka som känner sig trygga med sin arbetssituation och sina kollegor. Och vi försöker hålla stans fräschaste toaletter.”

Ölgäris instämmer helt! Tack till This Is How och Backen i Linköping för att ni engagerar er i frågan genom att vara några av årets ambassadörer! Nu fortsätter vi tåget genom att göra trygghet till en toppfråga på agendan för alla Sveriges ölverksamheter både idag, imorgon och framöver.

Här är alla barer som deltar i kampanjen med start imorgon

🍺= Ambassadörer som serverar vår öl Old School West Coast – New School Values
💛= Ambassadörer, serverar ej vår öl 

Med Ölgäris kampanj Trygg Ölkultur samlar vi aktörer i ölbranschen som tillsammans vill bidra till en ölkultur som är trygg för alla.

Läs mer om kampanjen