Hedda Spendrup
Bryggare på nystartade Omaka i Stockholm
Smak är universellt och ett språk som nästan alla kan förstå. Jag hoppas på att kunna inkludera fler i vår ölvärld.

Hedda Spendrup är yngst i familjen Spendrup – dotter till grundare Ulf Spendrup, och den andra i familjen som utbildat sig till bryggare. Just nu är hon aktuell med Omaka – ett bryggeri, restaurang och bar som i slutet av april öppnar i gamla arkitekthögskolan på Östermalm i Stockholm.
”Jag drivs av utveckling och älskar när saker händer runt omkring mig då jag ibland kan bli lite rastlös. Jag är energi- och känslostyrd, på gott och ont, och just nu är jag nervös, överlycklig och galet taggad.”
Vad är det bästa med Omaka?
”Att vi skapar smaker i alla dess former – i allt från köket, konsten i vår restaurang, till bryggeriet där vi strävar efter att i framtiden kunna skapa flera olika typer av drycker. Kreativiteten i det stadie vi är i nu är väldigt hög och det är otroligt roligt att gå till jobbet varje dag.”
Du pratar ofta om smak före stil, varför då?
”För att jag tycker smak, på ett sätt, är mer relevant än stilen. För mig spelar det ibland ingen roll om jag dricker öl, vin eller annan dryck. Jag vill ofta åt en viss smakprofil och väljer dryck efter det. Jag tror även att det är lättare för de som inte kan så mycket om öl att orientera sig kring vilken av våra öl som passar dem, när vi istället för stil pratar smak. Smak är universellt och ett språk som nästan alla kan förstå. Jag hoppas på att kunna inkludera fler i vår ölvärld.”
Har du mött några fördomar i ditt yrke som bryggare?
Nu var det nog ett tag sen men förr var det mycket fördomar från folk som besökte ölmässor som jag jobbat på. Min unga ålder och kanske det faktum att jag är kvinna har fått vissa att vända sig till mina äldre, manliga kollegor i baren när jag försökt servera dem öl.
Hur tror du Ölgäris bidrar till ölsverige?
”Genom att skapa en plattform för diskussion, kunskapslyft och samarbete av olika slag som är helt fritt från dömande. Det är väldigt bra och det öppnar upp för en snabbare utveckling.”
En favoritöl just nu?
”Jag har precis flyttat och hittade då en Caractère Rouge från 2013 som hade glömts bort. Den hade legat perfekt lång tid och smakade gudomligt. Önskar att jag hade fler flaskor kvar, måste blir bättre på att köpa flera och lagra. Då kan man öppna dem med jämna mellanrum till den dagen den är perfekt.”
Med kampanjen #DETFINNSINGENTJEJÖL samlar vi personer, restauranger och barer som tillsammans vill hjälpas åt att visa upp, och bidra till, en ölkultur som är inbjudande för alla.
Den 2–8 mars 2020, med sikte på Internationella kvinnodagen, publicerade vi en intervju om dagen med personer från olika delar av ölkulturen här på vår hemsida och i sociala medier.

