Sandra Lööv

Ölagent och Beerfluencer

Män blir oftast inkluderade utan ansträngning eftersom det ses som självklart att de redan dricker öl

Sandra Lööv
En av Sveriges färgstarkaste ölpersonligheter hittar vi i Sandra Lööv. Med många projekt i bagaget är hon kanske just nu som allra mest aktuell med sin nya roll som “ölagent” på nystartade Spill Agency men också som ölinfluencer på Instagram under @swedishbrewlady. Ett konto som följs av nästan 16 000 ölälskare världen över.

Sandra började sin ölkarriär med att arbeta bakom bardisken på en dedikerad ölbar i hemstaden Norrköping. Hon har vunnit medaljer för både hembrygder och design och under tre år var hon också ett av ansiktena utåt för dryckesleverantören Drycks där hon ansvarade för försäljning av öl samt att utveckla portföljen genom att ta in nya produkter och bryggerier.

Det verkar inte finnas något stopp i kreativiteten hos Sandra och det är lätt att imponeras av alla projekt hon har dragit igång och varit del av.

Berätta om några av dina projekt som du har brunnit lite extra för
”Några saker som jag är väldigt stolt över är bland annat att dra igång mina ölprovningar enbart för kvinnor som jag började med 8 mars 2017 samt bryggningen av Boot Print IPA som jag och Jessica Heidrich (Hop Notch Brewing) arrangerar för 3:e året i rad i år. Där samlar vi kvinnor inom ölbranschen under 8 mars för en gemensam bryggdag i samfund med International Women’s Collaboration Brew Day och Pink Boots Society som är en organisation från USA som ska stärka kvinnor i, och in i ölbranschen genom bland annat utbildning och evenemang för att uppmärksamma kvinnor i branschen.

Sist men inte minst är jag väldigt stolt över min och Josefine Törnqvists (Ölgäris ordförande) podcast ”Veckans Ölhäng” som fick en trogen lyssnarskara väldigt snabbt och som många lätt kunde känna sig hemma hos oavsett kunskapsnivå. Tyvärr har vi behövt lägga Veckans Ölhäng på is tillsvidare på grund av att vi båda har rätt stora projekt framför oss. Mitt senaste projekt är att jag nu påbörjat en ny resa med mitt egna företag Spill Agency!”

Vad är Spill Agency?
”Jag var lite trött och osäker på det mesta, jag ville helt enkelt att göra någonting som jag tycker är kul och som jag brinner för, samla upp allt som jag är bra på och använda det för att förstärka, och på mitt sätt, bidra till att en fortsatt växande ölkultur. Spill Agency är en agentur för bryggerier och restauranger där jag hjälper några få, väl utvalda bryggerier med försäljning mot restaurang. Jag jobbar idag med Odd Island Brewing, Duckpond Brewing och O/O.

Jag erbjuder också tjänster inom marknadsföring, sociala medier, events och strategi för de som känner att de har behov av hjälp på den fronten, detta riktas till bryggerier, restauranger eller distributörer inom dryck. Jag vill jobba mer med helheten och därför kallar jag det för en agentur, och mig själv som en förlängd arm eller ja, en ”agent”, jag anser att jag kan hjälpa till på fler plan än bara försäljning. Men för mig personligen är Spill Agency framförallt en plats där jag kan få utlopp rent kreativt, lyckas (och misslyckas) på mina egna premisser och utmana mig själv på ett sätt som jag aldrig kunnat göra tidigare.”

Har du mött fördomar i ölbranschen?
”Allt för många gånger, även om detta är en väldigt vänlig och tacksam yrkeskategori att verka inom, så har den som många andra mansdominerade branscher en del att jobba på.

Min kunskap och min plats i rummet har ifrågasatts vid flertal tillfällen, ett tydligt exempel som jag brukar dra i dessa sammanhang är när jag skulle hålla i en ölprovning och innan jag ens fick tillfälle att sätta igång så fick jag frågan ”men vadå, dricker du ens öl?!”. Jag tror inte att den frågan någonsin hade dykt upp om jag var man.

Detta är bara ett av alla exempel, men det representerar vad jag tror många kvinnor som antingen har ett ölintresse eller som jobbar med öl känner i dessa situationer – att vi ofta måste bevisa vår kunskap och att vi behöver ”testas” för att förtjäna respekt inom yrket/intresset. Män blir oftast inkluderade utan större ansträngning eftersom det ses som självklart att de redan dricker öl.”

Vad tror du att Ölgäris kan bidra med till ölkulturen?
”Jag har alltid haft stark tro att ju mer jag syns och hörs i ölsammanhang, desto mer ”normaliserat” kommer det att bli att jag som kvinna finns där och därav uppmuntra fler kvinnor att ta plats på samma sätt.
Jag tror att Ölgäris är en perfekt plattform för ännu fler kvinnor att synas i ölvärlden genom den gemenskapen och stöttningen många finner i gruppen och därmed en gång för alla dräpa fraser som ”åh vad coolt det är att du är tjej och sysslar med öl” eller ”är du säker på att du vill köpa den där stouten, den är ganska stark, vi har det här fruktiga alternativet”.
Min favoritöl just nu:
”Jag vill egentligen svara opartiskt, but screw that! Jag kan inte annat än att svara Puffed Out Sour & Droolie IIPA som är två samarbetsöl mellan Spill Agency, Odd Island och Duckpond som släpptes i samband med premiären av min agentur. Det är extremt bra öl som jag är väldigt stolt över att ha mitt ”namn” på.

Med kampanjen #DETFINNSINGENTJEJÖL samlar vi personer, restauranger och barer som tillsammans vill hjälpas åt att visa upp, och bidra till, en ölkultur som är inbjudande för alla.

Den 2–8 mars 2020, med sikte på Internationella kvinnodagen, publicerade vi en intervju om dagen med personer från olika delar av ölkulturen här på vår hemsida och i sociala medier.

Läs mer om kampanjen | Läs alla intervjuer

0