Nadja Karlsson

Dryckesexpert och provningsledare på Spritmuseum​​

När jag ändrade mitt namn genom mitt könsbyte och fick en efterlängtad kvinnlig identitet kunde det komma klagomål som 'den där bruden kan ju ingenting'.

Om du har varit på ölprovning, eller för den delen champagne-, vin- eller romprovning på Spritmuseum har du säkerligen träffat Nadja Karlsson. Nadja har varit involverad i dryckesbranschen på många olika sätt sedan 90-talet och har både bred och djup dryckeskunskap som hon dessutom är mästare på att förmedla vidare. Nadja kom först in i dryckesbranschen som fotograf men gled mer och mer över till att skriva om dryck i flera olika tidningar.

1995 var hon med och öppnade Systembolagets specialbutik enbart för öl på Norra Stationsgatan i Stockholm. Sverige hade då precis gått med EU vilket avskaffade Vin & Sprits monopol på import och en våg av spännande öl sköljdes in över vårt land. En ”stor stark”-kulturen var chockad.

Nadja har även jobbat med utbildning på Systembolaget och har varit med och byggt utbildningar som till exempel “öl och mat i kombination”.

Vad tycker du är det bästa med öl?

”Att ölen aldrig sluta överraska! När jag såg NEIPA komma så blev jag lite trött på det där senaste påhittet men så besökte jag New York och blev frälst. Det var viktigt för mig för att förstå denna öltyp på riktigt.

Sedan tycker jag att det syrliga ölets utveckling är så himla spännande. Från att ha varit en liten skrämmande kategori till att bli en viktig del av ölvärlden. Utan denna öltyp tror jag inte att ölen hade tagit steget in Fine Dining-världen på det sätt som den gjort.”

Var kommer din breda kunskap ifrån?

”Det är många år av erfarenhet såklart men jag har också lärt mig mycket på mina resor. Jag har bland annat rest, och varit reseledare, i flera ölländer som Storbritannien, Belgien och Tyskland men även USA. Under 2019 jobbade jag mycket med italienska öl. Givetvis har jag även besökt många av Sveriges bryggerier.

För att förstå humlens roll och egenskaper bättre har jag besökt flera av världens stora humleodlingar i bland annat Tyskland, USA och Nya Zeeland. När jag besökte USA hängde jag på en inköpare på ett av de stora Kaliforniska bryggerierna för att förstå vad en inköpare söker, det var väldigt intressant och lärorikt.”

Har du mött fördomar gällande din ölkompetens?

”Det har förekommit fler än en gång och bara att jag bytt namn har inneburit att jag behandlats olika. Ett exempel är när jag skrev ölartiklar för Systembolagets kundtidning. När jag började göra det gjorde jag det under mitt dåvarande manliga namn och fick sällan klagomål på mitt innehåll. När jag sedan ändrade mitt namn genom mitt könsbyte och fick en efterlängtad kvinnlig identitet kunde det däremot komma klagomål som “den där bruden kan ju ingenting”.

Hur tror du att Ölgäris kan bidra till ölkulturen?

”Ölgäris gör inte bara ölvärlden mer jämlik utan hela Sverige, även om er insats givetvis mest gynnar en jämlikare ölvärld. Och öl ska ju vara för alla, inte minst för kvinnor! Historiskt sett är det framförallt kvinnor som har bryggt ölen i Sverige. Det var inte förrän under industrialiseringen som detta förändrades.

Jag är fullständigt övertygad att ju mer kvinnor som brygger öl eller intresserar sig för öl igen, desto mer variation och bättre/roliga öl kommer vi att se.

Jag har mycket mer kvinnor på mina ölprovningar på Spritmuseum 2020 jämfört med 1999 då jag höll mina första provningar på dåvarande “Vin & Sprithistoriska”. Det tror jag absolut är delvis tack vare er.”

Nämn en av dina favoritöl just nu!

”Svåraste frågan. Jag har nog druckit en belgisk syrlig öl per månad sedan april 1995, så det blir några stycken. När jag sitter med en lambic, så skrattar jag för mig själv och tänker det är som en smeksam kyss av digerdöden. Jag blir alltså fortfarande fascinerad av denna historiska resa vi kan göra genom dessa öler, Fantastiskt!

NEIPA typen av öl har blivit min matöl någon gång per vecka. Jag älskar grumligheten och smakrikedomen. Sedan är jag beroende av att minst någon gång per halvår konsumera en Rauchbier från Bamberg. Fan vad jag längtar ner till Bamberg nu!”

Med kampanjen #DETFINNSINGENTJEJÖL samlar vi personer, restauranger och barer som tillsammans vill hjälpas åt att visa upp, och bidra till, en ölkultur som är inbjudande för alla.

Den 2–8 mars 2020, med sikte på Internationella kvinnodagen, publicerade vi en intervju om dagen med personer från olika delar av ölkulturen här på vår hemsida och i sociala medier.

Läs mer om kampanjen | Läs alla intervjuer

0
    0
    Varukorg
    Varukorgen är tomTill butiken